لما فتحت المدونه سميتها تخاريف لأني كنت انوي اني اكتب فيها بس كلام خفيف حاجات يوميه ابعد عن المواضيع الجاده السياسية الدينيه قدر الأمكان على اساس ان في السياسة و الدين أفعل ما تقول اولا و طبقه في حياتك ثم أكتبه و كانت دي وجهه نظري اني مكتبش حرف في الكلام ده الا ما اكون قادر على تفيذه و كنت بشوف ناس كتير جدا بتكتب كلام انا متأكد انها لا تنفذ منه حرفا و لكن للشهره فقط ايضا هناك الكثير اللي بيكتب و ينفذ كالأستاذه نواره مثلا و طبعا غيرها كتييير
البوست او الميل ده هخرج فيه قليلا عن اللي كنت ناوي استمر في كتابته في مدونتي .
البوست او الميل ده هخرج فيه قليلا عن اللي كنت ناوي استمر في كتابته في مدونتي .
في مدونه شهروزه كتب ثلاث مواضيع متتاليه و هذه هي لينكات المواضيع لمن أراد ان يأخذ فكره عن الكلام اللي هكتب ردي عليه .
http://shahzad12.blogspot.com/2007/10/blog-post_11.html
http://shahzad12.blogspot.com/2007/10/blog-post_18.html
http://shahzad12.blogspot.com/2007/10/blog-post_26.html
و للأمانه انا لم اقرأ الا اول بوستين لأن النقاش وصل لحد صعب اكمل فيه و كنت أفكر اني اطنش فيالرد خصوصا ان جمهور مدونتي مازال قليلا و مازلت احبوا في عالم التديون و ايضا ان مش مشلكه اني اتشتم من حد بسبب أختلاف في الرأي و لكن النهارده و انا في الشغل بسمع قران سمعت الايه دي من سورة الأعراف قال الله تعالى (وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (164) فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنْ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (165) الأعراف/164-165
فكرت و قلت ما دامت لا حيله لي الا الكلام ليه متكلمش ؟؟؟؟
قبل ما ارد على الكلام لازم تفكر الاول أيه الغرض من الكلام ده لأن الرد الكلام يحتمل اكثر من غرض سألتها ساعتها مردتش أكتر من كده و انا من وجهه نظري المتواضعه ان الغرض لن يخرج عن احتمالين :-
http://shahzad12.blogspot.com/2007/10/blog-post_11.html
http://shahzad12.blogspot.com/2007/10/blog-post_18.html
http://shahzad12.blogspot.com/2007/10/blog-post_26.html
و للأمانه انا لم اقرأ الا اول بوستين لأن النقاش وصل لحد صعب اكمل فيه و كنت أفكر اني اطنش فيالرد خصوصا ان جمهور مدونتي مازال قليلا و مازلت احبوا في عالم التديون و ايضا ان مش مشلكه اني اتشتم من حد بسبب أختلاف في الرأي و لكن النهارده و انا في الشغل بسمع قران سمعت الايه دي من سورة الأعراف قال الله تعالى (وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (164) فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنْ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (165) الأعراف/164-165
فكرت و قلت ما دامت لا حيله لي الا الكلام ليه متكلمش ؟؟؟؟
قبل ما ارد على الكلام لازم تفكر الاول أيه الغرض من الكلام ده لأن الرد الكلام يحتمل اكثر من غرض سألتها ساعتها مردتش أكتر من كده و انا من وجهه نظري المتواضعه ان الغرض لن يخرج عن احتمالين :-
1- قول ان السنه خاطئه و ابعد عن البخاري و مسلم و ملكش دعوه الا بالقران .
2- الرسول لم يكن الأنسان المعصوم و ان له أخطاء .
هبدأ ارد على الاحتمالين دول و قبل الرد انا مش عالم في علم الاحاديث المتشعب و لكنني ارد بعلمي القليل جدا و الذي شجعني في الرد ان الذي كتب الثلاث مواضيع ليس بعالم
1- في حاله ان الغرض القول ان السنه خاطئه و ابعد عن البخاري و مسلم و ملكش دعوه الا بالقران .
قال الله تعالى ( قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ)ال عمران 31 لو الله سبحانه و تعالى يريد ان يتبع المسلمون القران اليس من الاولى ان يقول فأتبعوا القران و لكن الله قال فأتبعوا الرسول و محددش نتبعه في ايه او منتبعوش في ايه
لأ قال نتبعه في اي شئ اي قول و اي فعل لأنه لاينطق عن الهوى .
في بدايه النقاش قالت شهروزه ان السنه بها الاخطاء و كلام كثير ان الأسلام قران فقط فسألت سؤال
هات من القرأن ما يوضح لك كيف تصلي ؟؟؟
كم عدد الصلوات في اليوم ؟؟؟
كم ركعه في كل صلاه ؟؟؟؟
مقدار زكاه المال ؟؟؟؟
مقدار الزكاه عموما ؟؟؟؟
مقدار زكاه الفطر ؟؟؟
و قس على هذا الأف الاسئله فين كل ده في القران ؟؟
القران به تعاليم و اوامر و لكن كيف تؤدي الاوامر الاجابه في السنه
في البوست التالي لشهروزه قالت فيما معنى الكلام ان المرجع الرئيسي في الأسلام القران و السنه فيما يتعلق بالعبادات فقط .
بالله عليكم ده كلام ينفع اعقله
انا راجل جاهل دينيا بس ده كلام يخش العقل ؟؟؟؟
الجمله دي معناها ( السنه غلطت و القران صح بس الكلام اللي مش موجود في القران اخده من السنه ) يعني اعترف بأن الحاجه غلط و اخد منها مش حاجه عاديه لأ اخد منها عبادات رئيسيه و كمان بناء على ايه اعتبرت ان العبادات الرئيسيه دي صح و بناء على ايه اعتبرت ان الباقي غلط ؟؟؟؟
انا مش باحث في الاحاديث بس لماذا جمع البخاري و مسلم الاحاديث و ليه تعب في جمعهم و ليه كان بيسافر بلاد عشان يجيب حديث لمجرد ان رواته 3 عن الرسول مش 4 ......اكيد مش الفلوس لأن المبيعات بتاعه صحيح البخاري منبهوش منها نكله فأكيد كان يقصد وجه الله بهذا و ليس من المنطقي ان تسب رجلا كل ذنبه ان سعادتك لم تستسيغي 20 او 30 حديث من اجمالي 8000 حديث جمعهم .
في درجه صحه الاحاديث هناك العديد من الصفات المعروفون لدى العامه و انا منهم الصحيح و الضعيف و الحسن و هناك مراجع لعلماء السنه في هذه و هناك مرجع اعتقد ان اسمه الرجال العظماء او اسم مشابه اعتذر ان كنت أخطأت في الأسم الكتاب بكل بساطه عباره عن سيره ذاتيه لأي راوي للأحاديث بمعنى ان الحديث الفلاني رواه البخاري عن كذا عن كذا حتى رسول الله صلى الله عليه وسلم فكل هؤلاء الرواه كسيره حياتهم موجوده في صحيح البخاري لماذا .؟؟؟
لأن اي شخص منهم يحدث طوال حياته اي موقف يحتمل كذبه و لو ضئيل جدا يضعف الحديث الذي رواه و هذا يختلف عن الروايه للتاريخ
بمعنى انا لو روحت حادثه و سألت الموجودين حصل ايه كل واحد ممكن يروي روايه و الأحتمال الكبير ان منهم ناس كدبت بس انت هتاخد بكلامهم كلهم بعكس الحديث اللي اي شخص يروي حديث يجب ان تكون سيرته ناصعه البياض و هنا يظهر دور علماء الحديث
انت شخص بتقول ازاي اؤمن بالسنه و فيها احاديث مغلوطه امال ليه العالم ده بيضيع من عمره عشرات السنين في دراسه السنه عشان واحد كل اللي عمله انه قرا الصحيح و يجي يفتي هو ؟؟؟ مكانش حد غلب .
2- الاحتمال الثاني الرسول لم يكن الأنسان المعصوم و ان له أخطاء .
و كان ده محور الخلاف بيني و بين شهروزه لأن من الطبيعي جدا لو ان الشخص كاتب المقال غير مسلم سيكون هذا غرضه و كنت سأترككم مع مقتطفات من ردودها لتوضيح وجهه نظري لولا انها قامت بمسح التعليقات كان هناك تعليق تتحدى فيه ان يأتي أحد بخطأ في مزامير لا اتذكر اسمها في العهد القديم .
في جميع تعليقاتها تقول الرسول الكريم و لا تصلي على الرسول ابدا و هناك خطأئين في كلمه الرسول الكريم الاول طبعا عدم الصلاه على الرسول برغم ان الصلاه على الرسول امر من القران و ليس من السنه فقط و عندما اخبرتها اني اتوقع انها مسيحيه بسبب الرد الاول و التي ذكرت فيه العهد القديم و عدمم الصلاه على الرسول و مخالفتها لأمر القران المباشر اتهمتني بالغباء لأني اختزلت الأسلام في الصلاه على الرسول برغم اني لم اختزل الأسلام في الصلاه على الرسول الخطأ الأخر في كلمه الرسول الكريم ان الكريم اسم من اسماء الله الحسنى و اي مسلم يعلم جيدا ان اسماء الله الحسنى اذا اردت ان تسميها لشخص يجب ان تسبقها بكلمه عبد
و طبعا اول ما قلت الكلمتين دول اتهمتني اني كفرتها و قعدت تشتم فيا و لم تحاول مره واحده ان تنفي الاتهام بالصلاه على الرسول او توضيح لماذا تتحدى احد ان يأتي بخطأ في شئ من العهد القديم .
ملحوظه هامه جدا كنت انتوي نقل العديد من التعليقات لها و لكن للأسف قامت بحذف التعليقات بالكامل .
الاسلام دين شامل نزل يوضح احكام كل شئ حتى الجماع بين الرجل و كيفيه الجماع من الحائض و لا ارى عيبا في الكثير من الاحاديث و خصوصا بحسابها كنسبه من اكمالي الاحاديث في الكتب السته التي قد تصل الى 30000 حديث و لأن الاسلام دين شامل كل شئ في حياتنا فمن الطبيعي ان تجد اقل من 30 حديث بهم كلام عن الجماع و الحيض لتعليم المسلمين و لك ان تصعق اذا علمت انها تنادي بعدم الاعتراف بالأحاديث لأن 0.01 % من الاحاديث من وجهه نظرها لا تصح ان انسى 30000 حديث عن الرسول من اجل 30 و الثلاثين لا اعلم اسنادهم و من اجل حديث اخبرتني به و لم تقل لي اي اجده و من رواه و اسناده في احدى الردود قالت لي ان البخاري قال في حديث ان الرسول كان سينتحر و لم تقل من الذي رواه عنه البخاري و لم تقل من رواه عنه البخاري و ندى صحته رغم اني الححت في المصدر و هي اكدت انها تملك صحيح البخاري و مسلم و لم تنقل الاحاديث من المواقع المسيحيه المنتشره .
حتى لا اتحدث في اكثر من موضوع كان من ضمن ما لفت انتباهي في مدونتها صوره مكتوب فوقها اوقفوا تلك المذبحه ختان الاناث
لن ارد من السنه نخلي الرد ده لأهل العلم ردي هيكون عباره عن لينكات لأبحاث منشوره في البي بي سي الشبكه اللي معروفه بمصداقاتها تتحدث اكثر من مقاله عن ابحاث قامت بها اكثر من دوله و اكثر من جهه منها منظمه الصحه العالميه عن فوائد الختان الذي ثبت انه يقلل من فرص الاصابه بسرطان عنق الرحم و فيرس نقص المناعه الكتسبه ( الأيدز ) لينك المقال .
http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/sci_tech/newsid_6732000/6732419.stm
هيكون الرد الجاهز حالات النزيف و الوفاه الخ مش هقولك الا مثلا حاله الفنانه سعاد نصر دخلت تعمل عمليه شفط دهون ماتت و كثير يخشوا يعملوا عمليات عاديه يموتوا سواء بينج زياده خطأ تخديري او خطأ جراحي و اي عمليه مهما كانت تفاهتها فيها نسبه خطأ و لو قست حالات النزيف و الوفاه في الختان ممكن تلاقيها اقل كمان من النسب العاديه في العمليات الاخرى و لكن التضخيم بس لأنهم عاوزين يمنعوا الختان و خلاص
في مدونه اخرى لن ابعث بلكنها و لكني وصلت اليها من التعليقات المكتوبه على مقالات شهروزه فأول ما دخلت لقيت فيديو مكتوب عليه منقبه بالأسكوتش فيديو لمنقبه تشرب الخمر و البوست اللي تحتيه كلام عن تربيه الدقن في دماغي قلت انتوا بقى مستلميبن الغلطات و كأن النقاب هو لا يلبسه الا مسلم او مؤمن و كأني لا استطيع ان انزل الشارع فأشتري لنفسي نقاب و البسه او اي اجنبي او اي مسيحي او يهودي يستطيع ذلك او حتى العاهرات التي يلبسونه كستار لعملهم .
بصراحه كان ردي قصاصه من النبأ للقس برسوم عشان اقول بس ان زي ما ممكن اي حد يلبس نقاب و يعمل اي شئ ممكن اي شخص يلبس قس و يعمل ما يشاء
انا حبيت اكتب كل اللي في دماغي هنا و اعتذر بشده عن الطول و سأقوم بأرسال لينك الموضوع لشهروزه حتى لا يصبح هذا الموضوع غيبه
مش عارف كنت اتوقع اني استمر في التدوين ل 100 بوست مثلا او الى ما لا نهايه بس مش عارف ليه حاسس اني ابتديت اتخنق اضايق ازهق لأسباب مش منها شهروزه بس انا موجود حتى اشعار اخر مني بس مش عارف ليه حاسس اني قربت ازهق .
مش عارف ليه انا مش راضي على البوست ده بس كتبته و خلاص
تحديث -***********************************
مقتطفات من ردود شهروزه أهداء لنواره نجم بخصوص الرسول الكريم
و عدم الصلاه الل قالتلي نواره انها بتصلي
)كل سنة وانت طيب يا رامزلازم تعرف زى ما انت حسيت باستفزاز وأنا كمان باقرا الكلام دةالمنسوب لأحاديث الرسولحسيت باستفزاز أكبر منهو على من يهاجمون سفر نشيد الانشاد فى العهد القديم أن يلتزموا بالطوب فى جيوبهمفحسب رواة الحديثاللى بيته من ازاز(
أى عقل بسيط وفطرى ينظر للكلام ما نظرت انا وانت وغيرنا ممن لستنكر نسب تلك الأقوال للرسول الكريم
يبدو أنك من ضمن قلائل وصل لهم ما أردت قولهوالربط اللى حاولت أربطه بين فكرة الغرب ورسومه عن الرسول الكريموبين ما منحهم تلك الفكرة
اهانتك موجهة لمن كتبها ونسبها للرسول الكريملو بتفهمى عربى تقريبا والله
أعلمحتقرى تعقيبى الرافض لها ولنسبها للرسول الكريم جملة وتفصيلا
أعتقد كفايه كده بالنسبه لقول الرسول الكريم و عندك مئات التعليقات اقريها
أخيرا تعقيب سريع على أخر بوست ليها الأسلام ليس بالحجاب و لا بالنقاب و لا باللحيه تدخل الجنه الأسلام تعاليم و أوامر بالنسبه للصلاه على النبي أمر من القراءان صريح (ان الله و لائكته يصلون على النبي يا أيها الذين امنو صلو عليه و سلموا تسليما )
الحجاب ايته معروفه من القران و أمر مباشر برده في صوه بدأها الله تعالى بقوله سوره انزلناها و فرضناها للتأكيد على أهميه كل الاحكام في هذه الصوره اللحيه العلماء قالو انها واجب و من السنه
ليس لأني افعل هذا اصبح مسلم الأسلام فعل هذا و غيره من التعاليم و ليس من المعقول ان اقول الأسلام ليس الصلاه فقط هو فعلا مش الصلاه بس الاسلام هو مزج من اركان و فروض و أوامر لو سقط اي منهم ميبقاش الواحد مسلم و ميقتصرش على حاجه واحده منهم دي أخر مداخله في الموضوع بإذن الله و أكمل في الردود فقط