Friday, September 7, 2007

يا كابتن هو بكره الحد ؟؟

النهارده الجمعه 14 اكتوبر دي لابد منها عشان محدش يتلخبط مني من كام يوم يوم الثلاثاء بقول للي جنبي النهارده كام رمضان قالي 8 رمضان
قولت شوف الايام بتجري ازاي يعني امبارح كان الاتنين و بكره الاربعاء
هو : فعلا الايام بتجري اوي
انا : و الله الواحد بيفكر يلغي يوم الاربعاء
هو :.........
انا : قولي اشمعنى الاربعاء
هو : اشمعنى
انا : السبت اليهود بيروحوا المعبد الاحد الاقباط بيروحوا الكنيسه الاتنين اجازه الحلاقين الخميس اليوم الوحيد اللي الناس بتفرح بيه الجمعه المسلمين بيروحوا الجامع
هو: طب الثلاثاء
انا : خلاص احنا نلغي الاربعاء مؤقتا و بعد 15 سنه الناس تتعود نلغي الثلاثاء
هو : و الله فكره بس الناس هتنام الاتنين هتصحى الخميس و لا هيعملوا ايه في اليومين اللي طارو
انا : لأ احنا نخلي الاتنين بعديه الخميس و الاسبوع خمس ايام و الشهر 6 اسابيع
هو : ( الظاهر هنج مني شويه )
انا : و كمان الموضوع ده هيشجع السياحه لأن الناس هتيجي تتفرج على الناس اللي مشيين بأيام لوحدهم
انضم الينا تالت قالوا اللي معايا على الفكره قالو بس كده الموظفين هيزعلوا انهم متعودين انهم هيبقضوا كل 4 اسابيع اما كده هيبقى القبض كل 6 اسابيع
قلت له بس كده هيبقى في تعويض انهم هياخدوا 6 ايام اجازه في الشهر
وافق بس طلب مني التعجيل بألغاء الثلاثاء ( بقيه الحوار قلب سياسي بلاش هنا اصلي قلت كلام يودي في داهيه كان برضه كله جنان )
جيت النهارده الجمعه نزلت من البيت بالليل قلت للواد النهارده ايه
هو : السبت
انا : شاطر و فاهم
هو: هنروح القسم الجمعه الجايه ( قصدوا يوم 20 الخميس بتوقيت الناس التانيه )
انا : لأ ده موافق السبت
هو : ازاي مش احنا سابقين بيوم
انا : كل اربعاء يعدي بتوقيتهم هنسبق احنا بيوم زياده فعشان هيعدي اربعاء تاني هنسبق بيومين
هو : انا كده دماغي هتتعب معاك
انا : سيبلي انا الحسابات و انا هقولك الايام اول بأول
قعدنا ننتناقش و انضم التالت و معاه 3 كمان
سألته النهارده ايه :
التالت : السبت
الاول : السبت
التلاته الفاضلين : هوه النهارده السبت
قلت اه
واحد منهم قال متهيألي النهارده الجمعه
قلت لأ
قمنا احنا التلاته و انضم واحد لينا من اللي مش عارفين التوقيت فهمته القصه و شرحتله التوقيت و فهمته ان النهارده السبت قالي فكره حلوه و في وسط الكلام ان النهارده السبت و بكره الأحد لقينا واحد منعرفوش سألنا هو بكره الاحد
قاله واحد مننا اه طبعا امال ايه و مشي و الله اعملم هيعمل ايه بالمعلومه اللي خدها مننا
حد فاهم حاجه ( انا متهيألي ان اخرتنا ان لازم حد مننا يتجنن اما انا او هما تفتكروا مين )

4 comments:

Anonymous said...

عزيزي
يسعدني إني أكون أول تعليق
المقالة دي
أنا مش ممكن أنساها أبدا
ده إنت عقدتني بيها
بس على فكرة
أنا بتعجبني دماااااااااااغك

Unknown said...

انا نفسي مقعداني بس دي مش مقالة دي فكرة مجنونة جت في بالي و خلاص

ما علينا said...

طيب الفكرة فعلا حلوة

لكن انا باقترح الغاء الثلاثاء والاربعاء مرة واحدة


الاسبوع يبقى خمس ايام
يبقى حلو اوي

Unknown said...

جواب نهائي كده هتقضي كل 6 اسابيع

Google